Όλα όσα χρειάζεται να ξέρετε για έναρξη επαγγέλματος / επιτηδεύματος. (Τελευταία ενημέρωση: 13/02/2017)
Αν πρόκειται να ξεκινήσετε ατομική επιχείρηση, όλα τα βήματα στην πλειοψηφία των επαγγελμάτων μπορούν να γίνουν από εσάς – αν δεν έχετε χρόνο μπορείτε να εξουσιοδοτήσετε κάποιον άλλον να το κάνει – αλλά αν αυτός ο κάποιος είναι λογιστής δεν θα το κάνει δωρεάν (η δουλειά του είναι άλλωστε). Εγώ σαν λογιστής προτείνω στους νέους ελεύθερους επαγγελματίες να αφιερώσουν 2 πρωινά από τον χρόνο τους (αν τα διαθέτουν) και να κάνουν όλες τις ενέργειες μόνοι τους για να αποφύγουν το κόστος, το πολύ πολύ να χρειαστεί να τηλεφωνήσουν 1-2 φορές σε κάποιον λογιστή για να τους καθοδηγήσει σε κάποια λεπτομέρεια.
Στάδιο 1 – Οι ενέργειες και τα δικαιολογητικά που μαζεύουμε πριν ξεκινήσουμε.
1. Φωτοαντίγραφα ταυτότητας (να έχετε τουλάχιστον 5)
2. Μισθωτήριο επαγγελματικής στέγης που να έχει υποβληθεί μέσω Taxis ή υπεύθυνη δήλωση δωρεάν παραχώρησης επαγγελματικής στέγης (επίσης να έχει υποβληθεί μέσω Taxis), ή τίτλος ιδιοκτησίας (αν η επαγγελματική στέγη είναι ιδιόκτητη).
Πιο αναλυτικά: Πρέπει να έχετε μία επαγγελματική έδρα. Είτε μιλάμε για ένα δωμάτιο από το διαμέρισμα των γονιών, είτε ως έδρα το σπίτι σας, είτε μισθωμένος χώρος, για να προχωρήσετε σε έναρξη απαιτείται ένα χαρτί που να περιγράφει ότι έχετε το νόμιμο δικαίωμα να ασκείτε επαγγελματική δραστηριότητα εκεί.
Α) Χώρος που ανήκει στην πλήρη κυριότητα σας ή έχετε την επικαρπία: Απλά βγάζετε 4 φωτοαντίγραφα του Ε9 σας στο οποίο να φαίνεται ο χώρος αυτός ότι σας ανήκει κατά πλήρη κυριότητα ή επικαρπία (προσοχή όχι κατά ψιλή κυριότητα).
Β) Χώρος ή δωμάτιο που ανήκει στην κυριότητα ή επικαρπία γονέων και σας παραχωρείται δωρεάν. Ο γονέας ή και οι δύο αν το έχουν εξ ημισείας, πρέπει να κάνουν υπεύθυνη δήλωση του Ν.1599/86 με θεωρημένο το γνήσιο της υπογραφής από ΚΕΠ ή αστυνομία (Προσοχή να θεωρήσουν τουλάχιστον 4 τέτοιες υπεύθυνες δηλώσεις τις οποίες μετά να βγάλετε και 2 ακόμα φωτοτυπίες), στο οποίο να γράψουν ένα κειμενάκι ως εξής: “Δηλώνω ότι έχω στην κυριότητα μου και σε ποσοστό __% το ________ (κατάστημα/γραφείο/διαμέρισμα κτλ) επί της οδού _____ στην _____ στον ____ όροφο ___ m2 και το παραχωρώ δωρεάν (ή εναλλακτικά παραχωρώ δωρεάν ένα δωμάτιο __ m2) στον/στην γιο/κόρη μου ______ με ΑΔΤ _____ προκειμένου να το χρησιμοποιήσει ως επαγγελματική έδρα με αντικείμενο εργασιών __________”. Επίσης να υποβάλουν ηλεκτρονικά μέσω Taxis δήλωση δωρεάν παραχώρησης. Εν συντομία τα βήματα είναι ως εξής: Από την κεντρική σελίδα του Taxis επιλέγετε ο λογαριασμός μου, εισάγετε τους κωδικούς (του γονέα όχι το δικό σας), πάνω δεξιά επιλέγετε “Εφαρμογές Taxisnet – όλες οι εφαρμογές” και μετά προς το τέλος της σελίδας επιλέγετε “Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μισθώσεων Ακίνητης Περιουσίας”. Η εφαρμογή αυτή έχει αναλυτικές οδηγίες πάνω αριστερά στη σελίδα “Οδηγίες Χρήσης” και “Συχνές Ερωτήσεις” που νομίζω ότι θα σας καλύψουν.
Γ) Διαμέρισμα στο οποίο μένετε εσείς ή οι γονείς σας που σας φιλοξενούν και το οποίο μισθώνεται από τρίτον. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να πάρετε παρόμοια υπεύθυνη δήλωση με την περίπτωση Β αλλά πρέπει να προειδοποιήσω ότι στις περισσότερες φορές οι ιδιοκτήτες κατοικιών σε αυτή την περίπτωση δε συναινούν – καλύτερα να βρείτε άλλο χώρο για δωρεάν παραχώρηση.
Δ) Χώρος τον οποίο μισθώνετε με μισθωτήριο επαγγελματικής στέγης. (Σε αυτή την περίπτωση συνιστώ ως απαραίτητη τη συμβουλή λογιστή πριν υπογράψετε το μισθωτήριο αυτό γιατί υπάρχει περίπτωση να μπλέξετε).
Χρειάζεστε το μισθωτήριο αυτό να υποβληθεί μέσω Taxis και 5 φωτοτυπίες του χειρόγραφου μισθωτηρίου και της ηλεκτρονικής υποβολής του Taxis.
3. Μια σφραγίδα ξύλινη ή μηχανική 4-5 γραμμών σαν το εξής παράδειγμα:
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ 100 ΓΛΥΦΑΔΑ 16562
ΑΦΜ: 117129318 – ΔΟΥ ΓΛΥΦΑΔΑΣ
ΤΗΛ. 2109637689 mail: info@papad.gr
Ενδεικτικά αναφέρω ότι μια ξύλινη σφραγίδα 5 γραμμών κοστίζει περίπου 10-12€. (Αυτό το βήμα δεν είναι υποχρεωτικό για την αρχή και συνήθως το αναλαμβάνει ο λογιστής – αν θα έχετε). Το τηλέφωνο και το mail είναι προαιρετικά να φαίνονται στην σφραγίδα ενώ αρκετοί προσθέτουν και μια εμπορική επωνυμία είτε ως πρώτη είτε ως δεύτερη γραμμή.
4. Αν είστε ελεύθερος επαγγελματίας, μπορείτε να αγοράσετε από ένα βιβλιοπωλείο ένα μπλοκάκι Τιμολόγιο Παροχής Υπηρεσιών (ζητείστε τριπλότυπο αυτογραφικό) και αν πρόκειται να τηρείται το βιβλίο σας ο ίδιος μόνο με μια απλή υπόδειξη λογιστή για το πώς θα το ενημερώνετε μπορείτε να αγοράσετε επίσης ένα βιβλίο Εσόδων Εξόδων Ελεύθερου επαγγελματία ή ακόμα και να τηρείται το βιβλίο αυτό σε ηλεκτρονική μορφή (αυτό το βήμα επίσης δεν είναι υποχρεωτικό για την αρχή και συνήθως το αναλαμβάνει ο λογιστής)
κάντε κλικ για τη συνέχεια…
5. Βρείτε τον κωδικό δραστηριότητας που θα δηλώσετε στη Δ.Ο.Υ.
Αυτό αν και θα χρειαστεί σίγουρα μόνο στο στάδιο που θα κάνετε έναρξη στη Δ.Ο.Υ, θα το συνιστούσα να το ξέρετε ή να έχετε εκτυπωμένα 4-5 ΚΑΔ (κωδικοί αριθμοί δραστηριότητας) ώστε να τους δείξετε και στο επιμελητήριο και στον Ο.Α.Ε.Ε αν χρειαστεί. Δείτε ενδεικτικά ένα ευρετήριο ΚΑΔ εδώ http://www.taxheaven.gr/default/pages/codes-kad και με το search του θα βρείτε τους κατάλληλους κωδικούς για τη δραστηριότητά σας (Και αυτό το βήμα μπορεί να γίνει από τον λογιστή σας).
Στάδιο 2 – Προεγγραφή στο αρμόδιο Επιμελητήριο.
Το 90% των επαγγελματιών για να κάνουν έναρξη επιτηδεύματος στη Δ.Ο.Υ πρέπει να έχουν προεγγραφή από το αρμόδιο επιμελητήριο και μετά την έναρξη στη Δ.Ο.Υ να εγγραφούν και να πάρουν αποδεικτικό εγγραφής για θεώρηση βιβλίων και στοιχείων. Σε πιο επιμελητήριο ανήκετε εξαρτάται από το αντικείμενο δραστηριότητας (αν έχετε αμφιβολία το ρωτάτε τηλεφωνικά), ενδεικτικά αναφέρω τα 3 σημαντικότερα στην Αθήνα. Υπάρχει συνήθως ένα μικρό κόστος προεγγραφής (συνήθως της τάξεως των 4-8 €).
Επαγγελματικό επιμελητήριο
Η αίτηση εγγραφής στο μητρώο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου γίνεται στα επιμέρους υποκαταστήματά του. Θα πρέπει να είσαστε εκεί πριν ανοίξει (8π.μ) διαφορετικά θα καθυστερήσετε πάρα πολύ ή μπορεί και να μην εξυπηρετηθείτε καθόλου. Για την προεγγραφή απαιτείται μόνο μια φωτοτυπία ταυτότητας και μια αίτηση που θα κάνετε επιτόπου.
Εμπορικό και βιομηχανικό επιμελητήριο
Η αίτηση εγγραφής στο μητρώο του ΕΒΕΑ γίνεται στα επιμέρους υποκαταστήματα του ΕΒΕΑ, τα οποία μπορείτε να αναζητήσετε από εδώ: http://www.acci.gr/acci/Contact/tabid/831/language/el-GR/Default.aspx
Μπορείτε να δείτε τα δικαιολογητικά εγγραφής εδώ: http://www.acci.gr/acci/business_information/InstructionsforfillingRegistrationStatement/tabid/522/language/el-GR/Default.aspx
Βιοτεχνικό επιμελητήριο
Η αίτηση προεγγραφής μπορεί να γίνει και ηλεκτρονικά από εδώ: http://www.acsmi.gr/ eΥπηρεσίες/eΕπιμελητήριο/ΠροεγγραφήΕπιχειρήσεων/tabid/883/Default.aspx αλλά θα σας προειδοποιήσω ότι καθυστερεί αρκετά (τουλάχιστον μια εβδομάδα) και αν πάτε εκεί θα εξυπηρετηθείτε επιτόπου (επίσης όπως και με το επαγγελματικό επιμελητήριο ξεκινήστε τη μέρα σας με αυτό διαφορετικά θα καθυστερήσετε). Τα δικαιολογητικά προεγγραφής και εγγραφής επιτόπου στην υπηρεσία ποικίλουν ανάλογα με το είδος της δραστηριότητας, οπότε θα σας προτρέψω να τους τηλεφωνήσετε.
Στάδιο 3 – Προεγγραφή στον ΕΦΚΑ μη μισθωτών (πρώην Ο.Α.Ε.Ε)
Για την προεγγραφή σας στον Οργανισμό Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών απαιτούνται τα ακόλουθα δικαιολογητικά (απευθύνεστε στο τμήμα εγγραφών). Αυτά είναι τα δικαιολογητικά για τα περισσότερα επαγγέλματα πλην ειδικών περιπτώσεων:
1. Αν έχετε ασφαλιστεί στο παρελθόν σε άλλο ασφαλιστικό ταμείο (ΙΚΑ) απαιτείται βεβαίωση απογραφής ασφαλισμένου ή πρώτη καρτέλα ενσήμων. Επίσης επίσημη αναγγελία αποχώρησης θεωρημένη από τον ΟΑΕΔ από προηγούμενο εργοδότη αν ήσασταν μισθωτός. (Σημείωση: Αν δηλώσετε ότι δεν είχατε ασφαλιστεί ποτέ στο παρελθόν πουθενά αλλού προσπερνάτε αρκετή γραφειοκρατία και την πιθανή υποχρέωση να πάτε στον προηγούμενο εργοδότη σας καθώς και στο ΙΚΑ της περιοχής σας για να σας βγάλει αυτή τη βεβαίωση).
2. Μισθωτήριο / Τίτλος Ιδιοκτησίας / Υ/Δ δωρεάν παραχώρησης – απλό φωτοαντίγραφο για τα δύο πρώτα, πρωτότυπο για το τρίτο.
3. Άδεια ασκήσεως επαγγέλματος (για τα περισσότερα επαγγέλματα δεν απαιτείται).
4. Δύο φωτοαντίγραφα ταυτότητας
Από εδώ μπορείτε να κατεβάσετε την αίτηση εγγραφής στον Ο.Α.Ε.Ε για να την έχετε έτοιμη καθώς και τα δικαιολογητικά όπως τα γράφει η ίδια η αίτηση του Ο.Α.Ε.Ε.
http://www.oaee.gr/asfalish.asp?catasf_id=189&banner_pgc=11 (τα δικαιολογητικά)
http://www.oaee.gr/entypa.asp?catentypa_id=68&cat_id=0&banner_pgc=4 (η αίτηση είναι η αίτηση γενικής χρήσης)
5. Αντίγραφό βεβαίωσης απογραφής ΑΜΚΑ από τα ΚΕΠ ή μια εκτύπωση από εδώ (αν δεν έχετε ασφαλιστεί ποτέ στο παρελθόν δεν μπορεί να σας εκδώσει ΑΜΚΑ ηλεκτρονικά.
6. ΔΕΝ απαιτείται πλέον ποσό για την εγγραφή σας στον ΕΦΚΑ (όπως απαιτούνταν στο παρελθόν στον ΟΑΕΕ).
Στάδιο 4 – Έναρξη στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.
Μεταβαίνετε στο τμήμα μητρώου της Δ.Ο.Υ με τα εξής δικαιολογητικά:
1. Έντυπο Μ2 συμπληρωμένο το οποίο μπορείτε να το βρείτε εδώ, αν δυσκολεύεστε να κατανοήσετε τις οδηγίες θα πρέπει να συμβουλευτείτε λογιστή. Στους κωδικούς αριθμούς δραστηριότητας θα βάλετε τους ΚΑΔ που έχετε ήδη βρει παραπάνω.
http://www.gsis.gr/gsis/info/gsis_site/Services/Polites/e_entipa/e_entipa_docs.html (Επιλέξτε το έντυπο Μ2)
2. Βεβαίωση προεγγραφής από τον Ο.Α.Ε.Ε.
3. Βεβαίωση προεγγραφής από το Επιμελητήριο.
4. Φωτοτυπία ταυτότητας.
5. Μισθωτήριο / Τίτλος Ιδιοκτησίας / Υ/Δ δωρεάν παραχώρησης – απλό φωτοαντίγραφο για τα δύο πρώτα, πρωτότυπο για το τρίτο.
Σε περίπτωση στην οποία επαγγελματική έδρα και κατοικία δεν συμπίπτουν μπορεί να ζητηθεί αυτοψία από τη Δ.Ο.Υ (ορίζεται ένας ελεγκτής ο οποίος θα έρθει να επιβεβαιώσει ότι ο επαγγελματικός χώρος είναι κενός, ότι δεν συντρέχει λόγος υπεραξίας – όπως έγραψα και παραπάνω, σε περίπτωση έναρξης επιτηδεύματος σε μισθωμένο χώρο λογικά θα χρειαστείτε τη συνδρομή λογιστή πριν καν μισθώσετε το χώρο γιατί σε αυτό το στάδιο εδώ μπορεί να βρεθείτε προ εκπλήξεως).
Στάδιο 5 – Εγγραφή στο επιμελητήριο
Συνήθως απαιτείται μόνο ένα απλό φωτοαντίγραφο της έναρξης στη Δ.Ο.Υ και ένα χρηματικό ποσό (διαφέρει ανάλογα με το επιμελητήριο) για την έκδοση βεβαίωσης για θεώρηση βιβλίων και στοιχείων. Επιβεβαιώστε το όμως τη στιγμή της προεγγραφής.
Στάδιο 6 - Εγγραφή στον Ε.Φ.Κ.Α. μη μισθωτών
Απαιτείται μόνο ένα απλό φωτοαντίγραφο της έναρξης στη Δ.Ο.Υ για την έκδοση βεβαίωσης για θεώρηση βιβλίων και στοιχείων. (Περνάτε από τα τμήματα εγγραφών, μηχανογράφησης, πρωτοκόλλου). Επιβεβαιώστε το όμως τη στιγμή της προεγγραφής.
Να σημειώσω εδώ ότι η θεώρηση βιβλίων και στοιχείων έχει καταργηθεί 100% από την 01/01/2014
Αν το επάγγελμα σας απαιτεί ταμειακή μηχανή τότε χρειάζεστε και λογιστή για να κάνει την έναρξή της μέσω Taxis.
Αν δράσετε μεθοδικά, μπορείτε να κάνετε έναρξη και να είστε έτοιμοι να κόψετε tιμολόγια μέσα σε 2-3 πρωινά. Ξεκινήστε νωρίς το πρωί ( όλες οι παραπάνω υπηρεσίες ανοίγουν στις 8 ) και θα σας βγει σε καλό.
Καλό ξεκίνημα και καλές δουλειές και αν χρειαστείτε συνδρομή λογιστή σε οποιοδήποτε στάδιο μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας.
Γρίβας Πέτρος Λογιστής – Φοροτεχνικός Σύμβουλος www.taxplus.gr
6973983048 info@taxplus.gr
Comments